A Behind the Toast Interview with Ivan Llopis

(haz clic en Read More para acceder a la traducción en español)

The music for advertisements is largely unknown among the musics applied for the audiovisual media, basically because its authors are not credited. But in MundoBSO/The Spanish Connection we want to reserve the space they deserve and today we talk with Iván Llopis (Valencia, 1981), who won the 2010 Jerry Goldsmith Award for Best Animated Short Film music for Margarita, and had been a finalist the previous year in the same category for Toy Matters (2009). He leads the musical production company Banjo Music in Barcelona, ​​with which he has assumed different projects in the audiovisual media, including two of the luckiest Freixenet Champagne Christmas campaigns: the starred by Gemma Mengual Olympic team (see here) and the one of this last Christmas, on which he explains its creative process.

  • How did you approached musically to this advertisement?

In this advertisement there were two elements that were very attractive and to which somehow we should put in one common place: on the one hand, a marked racial and flamenco component, and in other classic elements. In this advertisement there were going to participate members of the Cuerpo Nacional de Danza joining the bubbles so beautifully done by Pep Bor, so all the environment should be harmonious and magical.

  • Did you receive any musical reference?

No. I made a musical proposal that they liked, so I developed a long piece on which the characters danced. Then, with the final editing the director gave me, I arranged and made adjustements on the music.

  • The music has strenght, it is forceful

In fact, the intention was to do flamenco but without doing flamenco. We liked the idea of ​​using the mark and the nerve of the flamenco, and I tried to use the orchestra as if they were instruments of percussion, and I added strings and brasses, and then I harmonize all. I intended to generate a kind of chaos in the form of a great musical fireworks. The purpose, of course, was that the result should be attractive and explosive. A thematic level, I did it around five notes that are repeated constantly. although changing its structure. The process of composition and orchestration were one, I like to work from the beginning as far as possible with the sound elements and shape them. That is, to section to the minimum possible the compositional process, and think both on strings as in synthesizers, filters and reverbs. Everything affects the musical discourse. On the MIDI demo we recorded everything in blocks, with orchestra, electronics and samplers.

  • In what projects are you involved now?

Well, we are still working in advertising, we have just signed a couple of animated series and this year I start a personal project, I will give details…

Here you have the Making Of of the score:

© Conrado Xalabarder y MundoBSO, 2012

La música en el medio publicitario es la gran desconocida de entre las músicas que se aplican en el medio audiovisual, básicamente porque sus autores no aparecen acreditados. Pero en MundoBSO/The Spanish Connection queremos reservarles el espacio que merecen y hoy hablaremos con Iván Llopis (Valencia, 1981), que ganó en 2010 el Premio Jerry Goldsmith a la mejor música en cortometraje de animación por Margarita, y que había sido finalista el año anterior en la misma categoría por Toy Matters (2009). Está al frente de una empresa de producción musical Banjo Music, en Barcelona, con la que ya ha asumido diferentes proyectos en el medio audivisual. entre ellos dos de las más afortunadas campañas navideñas del Cava Freixenet: la protagonizada por el equipo olímpico de Gemma Mengual (ver aquí) y la de estas pasadas Navidades, sobre la que nos explica su proceso de creación.

  • ¿Cómo te planteaste musicalmente este anuncio?

En el anuncio había dos elementos que resultaban muy atractivos y a los que de alguna manera debíamos situar en un espacio común: por un lado, un marcado componente flamenco y racial y, por otro, elementos clásicos. En el anuncio iban a participar integrantes del Cuerpo Nacional de Danza y se iban a integrar las burbujas que tan bellamente hace Pep Bor, por lo que todo el ambiente debía resultar armónico y mágico.

  • ¿Te dieron alguna referencia musical?

No. Hice una propuesta musical que gustó, así que desarrollé una pieza larga sobre la que los protagonistas danzaron. Luego, con el montaje definitivo que me entregó el realizador, hice arreglos y ajustes en la música.

  • La música tiene fuerza, es contundente

En realidad, la intención era la de hacer flamenco pero sin hacer flamenco. Nos gustaba la idea de aprovechar la impronta y el nervio del flamenco, e intenté usar la orquesta como si fueran instrumentos de percusión, y añadí cuerdas y metales, y luego lo armonicé todo. Pretendía generar una especie de caos en la forma de una gran pirotecnia musical. El objetivo, claro, era que el resultado fuese atractivo y explosivo. A nivel temático, lo hice en derredor de cinco notas que se repiten constantemente, cambiando eso sí la estructura. El proceso de composición y orquestación fueron uno, me gusta trabajar desde el principio en la medida de lo posible con los elementos sonoros y darles forma. Es decir, seccionar lo mínimo posible el proceso compositivo, y pensar tanto en cuerdas como en sintetizadores, filtros o reverbs. Todo afecta al discurso musical. Sobre la demo MIDI lo grabamos todo en bloques, con orquesta, electrónica y samplers.

  • ¿Qué proyectos tienes ahora?

Bueno, seguimos trabajando en publicidad, acabamos de firmar un par de series de animación y este año arranco un proyecto personal, iré dando detalles…

© Conrado Xalabarder y MundoBSO, 2012

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